Veckan som gått =D

Praktik på Smådjurskliniken i Majorna.


 

Måndag:

 

Jag var faktiskt nervös när jag skulle gå till praktiken första dagen. När jag kom dit så öppnade de öpp med varma händer och tog hand om mig direkt. Jag fick kläder nästan med en gång och så började de visa mig runt på kliniken.

Jag började med att ta reda lite på vad man gör på dagarna, som man alltid tar reda på och lära mig rutiner osv.

 

Våran första operation var på en en hund. Eller det var ingen operatin i den bemärkelsen, det var att vi skulle skrapa tandsten. Den andra var att vi skulle ta bort en knöl (vårta) på en katt. Den satt vid morrhåren så när vi hade rakat den, vilket man alltid gör innan op. så hade den inga morrhår kvar =P

Sen så skulle vi kolla lite tandsten, öron och klippa lite klor. 

Sedan var det dags för kastrering med... Och så skulle vi dessutom dra valptänder på en Chihuahua. 

 

Alla operationer har man på förmiddagen enbart för att djuren skall hinna vakna och må bra innan de går hem... 

 

På eftermiddagen så har de mottagning. Då får vi vara med inne när det kommer kunder. För det mesta är det Vaccinationer.


 

Tisdag:

 

Det började ju med operationerna och den första var att vi skulle kastrera en honkatt. Detta följdes av en tax som vi skulle skrapa tandsten på. 

Sedan gjorde vi något kul. Det kom in en katt som skulle få Lejonrakning ( Det var så tovig på kroppen och såhär ser en Lejonrakning ut =P )

Lejonrakning

Den blev skit söt den vi gjorde iaf och det var väldigt roligt =D

Efter detta så hade vi en kastrering på en kanin. Det var roligt att se. Man lär sig mycket.

 

På eftermiddagen var det ju som sagt mest Vaccinationer.


Onsdag:

Denna dagen så hade vi en väldigt gammal katt inne. Tror den var typ 16 år och på den skulle vi dra tänder. Det slutade med att 5 tänder blir dragna men det gick bra iaf. Detta tog SÅÅÅÅ lång tid :S  

Vi hade också en kat inne över dagen som vi skulle ta en glukoskurva på. Det görs för att se om den har diabetes eller inte...

På eftermiddagen var det som vanligt  =D


 

Torsdag:

 

Denna dag så var det två små Chihuahuor inne på tandsten... så det tog sin lilla tid. 

Vi hann med en kastrering på katt. =P

Vi fick även in en jätte fin raskatt som vi tror hade en sjukdom som kallas FIP ( Felin infektiös peritonit )... Det är som Katt-AIDS. Vi tog lite prover på den så den skulle komma tillbaka om det säert visade att den hade den sjukdomen. 

Vi fick även avliva en hund denna dag... =(   En rottis... =(

 

Sedan som vanligt på eftermiddagar..!


 

Fredag:

 

Denna dag var det väldigt dött.. Även på op. fronten. Det var bara två Kastrationer på två hankatter ( som tar 10 min ).

Efter detta så skulle någon åka till IKEA och det gjorde jag och Kajsa.. En av sköterskorna som jobbar där.

Vi hade as kul och när vi kom tillbaka med sakera som vi köpte så satte vi upp lite krokar som vi skulle hänga kragar på. Det bidde SKIT SNYGGT =D


Fredagskväll:

 

Åkte hem till niklas och kollade film... Somnade till filmen som vanligt =P


Lördag:

 

Jag vaknade upp hos niklas såklart och sedan så åkte jag hem till mig vid 1-2.  Efter ånga om och men så åkte jag hem då. När jag var på väg hem så ringde jag Becka och hon sa att jag skulle dra med henne ut. Så då tänkte jag att jag och hon skulle dränka våra sorger i alkoholen =D   Skit bra =P

 

Vi gick till Chez och det var mycket trevigt folk där...

 

Jag och Becka

 

Så blev de Vimmelfotot =P   hihi!

 

På kvällen bar det av hem och skulle sova... SKÖÖÖÖÖÖNT!!!


Söndag:

 

Idag så var vi på Lökeberga och firade mormor... hon fyller år imorgon. Och dessutom så firade de 45års bröllopsdag idag. Det var JÄTTE god mat och jag har varit mätt hela dagen =D

 

När vi kom hem så bytte vi om sedan drog vi upp till Rigor för att åka lite pulka med småkusinerna...Ebba och Eric.

Det var mys... Sen körde vi hem och så körde vi ut Daniel till Pappa. 

Han ska vara där tills imorgon eller överorgon...


Nu blev de jätte mycket skrivet, men det är iaf veckan som gått...

Men nu ska jag sova... är SKIT TRÖTT!!

 

Sov gott...!   natti natti! Puss puss


Kommentarer
Postat av: Hebbe

ja vill ha samma frisyr som katten :)

2009-02-25 @ 05:23:13
URL: http://h3bb3.blogg.se/
Postat av: Renée

Hej Emma

Hur är det?

Skall ställa ut min lilla Kalle i Tvååker den 28 Mars. Har funderat lite på Rallylydnad, Agility eller viltspår för min lille, han har ett j...a luktsinne.

Hur mår du, mycket djur omkring dej eller? Lycka till med Ella.

Kram Renée (Elisabeth´s 2:a kennelflicka) & Kalle, du är ju nr. 1

Kram Renéem & Kalle

2009-03-09 @ 20:42:28
URL: http://www.rerres.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0